طرح توجیهی بسته بندی چای و قهوه فوری

طرح توجیهی بسته بندی چای و قهوه فوری

طرح توجیهی بسته بندی چای و قهوه فوری

دانلود طرح توجیهی

 

6000 تومان – خرید

 

طرح توجیهی بسته بندی چای و قهوه فوری
طرح توجیهی بسته بندی چای و قهوه فوری

اکثر نیاز چاي کشور از طریق واردات چاي قاچاق تامین می شود که این امر علاوه بر ضررهاي فراوان اقتصادي، براي مردم مسائل و مشکلات بهداشتی نیز به همراه دارد. شرکت تی نوش قصد دارد با ایجاد کارخانه اي مجهز به جدیدترین ماشین آلات به قطبی در زمینه تهیه و توزیع چاي و مشتقات آن تبدیل شود. بدین ترتیب علاوه بر اینکه از مصرف چاي هاي خارجی در داخل کاسته می شود، زمینه صادرات به دیگر کشورها هم فراهم می شود.

در حال حاضر چاي تولید داخل از کیفیت مناسبی برخوردار است و اکثر مردم تمایلی به مصرف آن ندارند. از مصادیق این امر وجود ۱۵۰ هزار تن انباشته چاي علی رغم تقاضاي زیاد بازار داخل براي چاي در انبارهاي کشور می باشد. از راه هاي استفاده این محصولات باز فراوري آن و تبدیل آن به چاي مرغوب و با کیفیت توسط اسانس و عصاره چاي مرغوب می باشد. بنابراین و باتوجه به آمار هاي موجود مبنی بر تقاضاي چاي و ممنوع بودن واردات آنها بازار خوبی براي چاي خشک بازفراوري شده و کیسه اي در آینده پیش بینی می شود.

 همچنین با توجه به تنوع طلبی مردم در مصرف و کمبود تمایل به مصرف نوشابه هاي گاز دار در تمام دنیا و مصارف سرانه کشورهاي دیگر براي چاي فوري و نوشابه چاي، براي این محصولات نیز می توان بازار خوبی در آینده پیش بینی نمود.

درجه بندي چاي خشک سیاه

طرح توجیهی بسته بندی چای و قهوه فوری

چاي خشک سیاه به دو صورت مرغوب (درجه یک) و پست (درجه سه) در این طرح مورد استفاده قرار می گیرد. در ذیل چگونگی تعیین کیفیت چاي و درجه بندي آن آمده است.

در تعیین کیفیت چاي سیاه عوامل ذیل موثر است:

۱-  شکل ظاهري: چاي سیاه باید بدون چوب بوده، یکدست باشد، رنگ آن مشکی بوده، برگ آن باز (open) نباشد و بدون خاك باشد.

۲-  رنگ چاي

۳- طعم چاي

۴- تفاله چاي

براي تعیین ۳ فاکتور بالا (بند ۲ تا ۴) در آزمایشگاه تست چاي، ابتدا سه گرم چاي را به مدت ۷ دقیقه دم می کنند و درون فنجان هاي مخصوص می ریزند. سپس رنگ چاي بررسی می شود، پس از آن توسط کارشناس ماهر چاي چشیده می شود و طعم، عطر و خواصی همچون فصل برداشت و ماندگی چاي تعیین می شود.آنگاه تفاله چاي مورد بررسی قرار گرفته و هر چه رنگ آن مسی تر باشد چاي با کیفیت تر خواهد بود.

در نهایت به هر یک از این چهار عامل امتیاز داده می شود، چنانچه امتیاز آن کمتر از ۸۶ از ۱۰۰ باشد چاي پست یا درجه سه خواهد بود.

لازم به ذکر است نحوه امتیاز دهی به چاي کاملا کیفی بوده و بسته به هر نمونه چاي و کارشناس مربوطه می تواند تا حدي متغیر باشد.

معرفی محصول

نام محصول (محصولات) اصلی:

۱- چاي سیاه بازفراوري شده

۲- چاي کیسه اي

۳- چاي فوري همراه شکر

۴- گرانول چاي

۵- نوشابه چاي

۶- قهوه فوري

چاي سیاه بازفرآوري شده در بسته هاي ۵۰۰ گرمی به بازار عرضه میشود از خصوصیات اصلی این چاي، استفاده از اسانس و عصاره تهیه شده از چاي مرغوب براي افزودن به چاي ایران جهت افزایش کیفیت طعم ورنگ درحد چاي بسیار مرغوب می باشد. چاي کیسه اي در بسته هاي ۲ گرمی و در جعبه هاي ۲۵ تائی به بازار عرضه خواهدشد. چاي داخل این کیسه ها ازچاي سیاه بازفراوري شده تامین خواهد شد.

چاي فوري به ۲ شکل پودر و گرانول به ترتیب در بسته بندي شیشه اي ۴۰۰ گرمی به بازار عرضه خواهد شد. نوشابه هاي غیر الکلی نیز در بسته بندي ۲۵۰ سی سی به بازار عرضه خواهد شد. با عصاره گیري از چاي خشک درجه ۱ ، و افزودن رنگ و اسانس آن به چاي سیاه درجه ۳، می توان چاي مرغوب تولید نمود. در حقیقت با این عمل بر میزان ظرفیت تولیدي کل چاي کشور افزوده نمی شود بلکه انواع چاي نیمه مرغوب یا متوسط به نوع مرغوب و مطابق با ذائقه مردم تبدیل می شود. بدین ترتیب محصولی با اسانس هاي طبیعی و از نظر بهداشتی کاملاً مطمئن به دست مردم می رسد و از مصرف چاي هاي قاچاق که از رنگ و طعم هاي غیربهداشتی استفاده می کنند کاسته می شود.

سایر محصولات مانند اسانس، چاي فوري و نوشابه سابقه تولید در داخل را ندارند، ولی با توجه قشر عظیم جوان در جامعه و حسن تنوع خواهی مردم ایران بازار خوبی براي این محصولات نوید می دهد.

نام و کد محصول (آیسیک)

طرح توجیهی بسته بندی چای و قهوه فوری

محصولات مورد بررسی با کدهاي زیر در وزارت صنایع و معادن به ثبت رسیده اند.

– درجه بندي و بسته بندي چاي: ۱۵۴۹۱۲۱۳

– بسته بندي قهوه فوري: ۱۵۴۹۱۱۲۱

بررسی کالاهاي جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن برمصرف محصول

با توجه به اینکه چاي جهت نوشیدن مورداستفاده قرار میگیرد، می توان انواع آشامیدنی ها را جزء محصولات جانشین براي آن در نظر گرفت ولی با توجه به خاصیت آرام بخشی چاي، قهوه، مهمترین جانشین چاي به شمار می رود که مقایسه خواص این دو در مقدمه آمده است. در ضمن عمده ترین محصولات مکمل چاي، قند وشکر می باشند.

اهمیت استراتژیکی کالا در دنیاي امروز

وضعیت کنونی صنعت چاي در ایران

در حال حاضر چاي تولید داخل از نظر کیفیت متنوع می باشد بطوریکه از چاي مطلوب و با کیفیت جهت صادرات استفاده می گردد و نوع دیگر چاي که از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست براي مصرف داخلی در نظر گرفته شده است. این امر سبب شده است تا مصرف کنندگان چاي نسبت به چاي تولید داخل تمایل نشان ندهند و بسوي مصرف چاي خارجی تمایل پیدا کنند. همچنین دلالان چاي نیز از این موقعیت استفاده نموده و با خرید چاي بهاره و اختلاط آن با چاي خارجی آن را به عنوان چاي ۱۰۰ درصد خارجی و با قیمتی بالا در بازار عرضه می کنند. از طرف دیگر دولت با اتخاذ سیاستهاي جدید در ورود چاي(در سالهاي پیش با ممنوع بودن واردات چاي اکثر نیاز داخل از طریق واردات چاي قاچاق تامین می گردید) سعی در جلوگیري قاچاق چاي داشته است اما بدلیل مشکلات عدم برنامه ریزي و مدیریت صحیح در این بخش نتوانست نتایج مورد نظر متصدیان امر را برآورده سازد بطوریکه آمارها و خبرهاي منتشره از سوي دست اندر کاران نشان دهنده ناتوانی و عدم کاهش قاچاق چاي را دارد که این امر علاوه بر ضررهاي فراوان اقتصادي، براي مردم مسائل و مشکلات بهداشتی نیز به همراه دارد.

بنابراین می توان گفت که مهمترین مشکلات و چالش هایی که صنعت چاي کشور با آن روبرو می باشد بشرح ذیل می باشد:

وجود دلالان چاي که با خرید چاي بهاره و اختلاط آن با چاي خارجی آن را به عنوان چاي ۱۰۰ درصد خارجی و با قیمتی بالا در بازار عرضه می کنند. لازم بذکر است که با افزایش کیفیت چاي تولید داخل می توان مانع فعالیت و سوء استفاده این گروه شد و نقش آنان را در بازار چاي کمرنگ نمود.

با وجود آزادسازي واردات چاي براساس بند الف تبصره ( ۱۹ ) روند ورود چاي قاچاق به صورت بسته هاي کوچک تر از یک کیلوگرم از مبادي مختلف به کشور همچنان ادامه دارد.

واردات چاي بدون برنامه ریزي و بستر سازي توسط وزارت جهاد کشاورزي موجب گسترش فساد و رانت خواري و قربانی شدن ۵۶ هزار خانوار چایکار می شود.

حمایت نکردن بازرگانان از خرید چاي مرغوب، موجب کاهش توزیع و فروش چاي ایرانی طی سال هاي اخیر شده است. یکی از دلایل عمده پایین بودن کیفیت چاي ایرانی را می توان نگرش بازرگانان چاي دانست که به دلیل آنکه تولید چاي مرغوب، قیمت بالاتري را براي تولید کننده در بر دارد، تجار هیچگاه حاضر به خرید چاي با قیمت بالا نبوده اند که این امر موجب شده، کارخانجات با دلسردي وبی تفاوتی نسبت به تولید اقدام کنند.

با توجه به موارد بیان شده می توان نتیجه گرفت که پایین بودن کیفیت چاي تولید داخل سبب بی انگیزگی مصرف کنندگان نسبت به مصرف چاي داخل و گرایش به مصرف چاي خارجی، ورود دلالان، قاچاق چاي و… گردیده است. (البته این عامل بعنوان تنها عامل محسوب نمی گردد بلکه آنرا می توان بعنوان یکی از مهمترین عوامل ذکر نمود) لذا شرکت تی نوش قصد دارد با ایجاد کارخانه اي مجهز با جدیدترین ماشین آلات به قطبی در زمینه تهیه و توزیع چاي و مشتقات آن تبدیل شود. بدین ترتیب علاوه بر اینکه از مصرف چاي هاي خارجی در داخل کاسته می شود، زمینه صادرات به دیگر کشورها هم فراهم می شود.

تکنولوژی تولید

این پروژه کلاً در چهار بخش اصلی ذیل مرحله به مرحله مورد اجرا در می آید:

۱-  بخش استحصال اسانس چاي و تولید کنسانتره

۲- تولید پودر و گرانول چاي

۳- بازسازي انواع نوشدنیهاي چاي

۴-  پرکن و بسته بندي انواع نوشدنیهاي چاي در قوطی هاي فلزي

۵- استحصال اسانس چاي و تولید کنسانتره چاي

این قسمت با بهره گیري از ۴ مدول ذیل چاي خشک را به منظور استحصال و تولید کنسانتره فرآوري می نماید.

طرح توجیهی بسته بندی چای و قهوه فوری

دانلود طرح توجیهی

6000 تومان – خرید